Hvordan definere en målgruppe og dominere nisjen din

Alle mindre bedrifter har sine utfordringer. Hvordan skal man få plass til store planer på et lite budsjett, er en utfordring mange gründere må forholde seg til. Men det er også der mange går i fella …

Du skjønner, du trenger ikke nødvendigvis store planer for å lykkes.

Du hørte (leste) riktig.

Faktisk skaper mange småbedrifter store endringer ved å innsnevre fokuset sitt på mindre nisjer istedet for å ekspandere. Disse småbedriftene definerer målgruppen sin, og satser alt på en liten gruppe forbrukere. 

Så, hvis du tenker at du skal erobre hele verden, er du i konkurranse med store selskaper som sitter på enorme budsjetter.

Disse selskapene har annonseringsbudsjetter som er større enn salget ditt fra i fjor. Bare at disse budsjettene er 3 ganger så store. Kunnskapsrike gründere velger å fokusere på en liten nisje, slik at de kan gi merverdi til de rette folkene (i stedet for mindre verdi til alle).

Og alt er enkelt i teori, ikke sant? Men det krever litt mer enn bare markedsundersøkelser for å definere en målgruppe. Det krever mye tankevirksomhet og mange hensyn man skal ta. Det holder ikke bare å lese en «Hvordan rette seg mot markedet»-artikkel.

Nei, du må gjøre markedsundersøkelser, sjekke potensielle kunder og gjøre noen valg.

Hva er kundeundersøkelser?

Start med å spørre deg selv hvem som er kundene dine. Det å si at de er «hvemsomhelst som vil ha produktet (eller tjenesten) min» holder ikke i dette konkurransepregede miljøet.

Hvis du allerede selger produkter eller tjenester, så må du konsentrere deg om dine nåværende kunder. Er de i hovedsak menn eller kvinner? Har de sterk kjøpskraft eller ikke? Målet ditt er å skape en kundeprofil eller to, slik at du vet nøyaktig hvem som er på den andre enden av markedsføringstiltakene dine. Når du vet hvem du snakker med, er det lettere å engasjere vedkommende i «samtaler». Utifra dette kan du begynne å annonsere riktig mot målgruppen din. 

Sett publikumsmål for markedsføring

Og nå er det tid for å hente frem triksene. Du har ikke bare funnet ut om kundene er i hovedsak menn eller kvinner, du har også lært om hvor de liker å handle, og hvilke nettsteder de bruker og besøker.

Så da er det bare å sette i gang med å lage målrettede annonser som snakker direkte til kundene dine, og du kan poste annonsene dine der du vet at de vil se dem. Hvis du for eksempel vet at de fleste kundene dine (eller potensielle kunder) abonnerer på et bestemt magasin, kan du annonsere i magasinet, på hjemmesiden deres, eller du kan sette inn en Facebook-annonse rettet mot folk i en viss alder som «liker» magasinets Facebook-side. I stedet for å gjøre en vanlig Google Adwords-kampanje, så henvender du deg direkte mot de menneskene som mest sannsynlig kjøper produktene eller abonnerer på tjenestene dine.

Du har definert og henvendt deg til målgruppen, nå gjenstår det bare å bli best på markedet ditt og innenfor målgruppen din.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *