Hvordan få flere likes og kommentarer fra følgere på Instagram

PSSST! Jeg skal fortelle deg en liten, (ok da, STOR) hemmelighet om markedsføring på Instagram …

 

Det å få flere følgere ikke er svaret på alle problemene dine!

Du trenger ikke baaaaare følgere.

Du trenger følgere som engasjerer.

Så, hvis du ikke engang kan få noen til å like bildene dine, hvordan skal du da få dem til å KJØPE fra deg?

Du trenger likes og kommentarer for at kontoen din skal stå frem som profesjonell, verdifull og ekte slik at den skal føre til salg for bedriften din.

Så hvis du føler at du bare snakker til deg selv på det du legger ut på Instagram, så har jeg innleggene du trenger for å endre dette.

(Og det kommer til å virke så åpenbart etter at du har lært deg det … det ER superenkelt, og du kan faktisk lage et nå med det samme og poste det i dag). 

Det er engasjementsinnlegg.

Jepp, dette dreier seg om en type innlegg som gjør at følgerne dine engasjerer seg. Hvis du ikke engang inkluderer dem, er det forklaringen på hvorfor du ikke får det engasjementet du ønsker deg.

 

Den første regelen for engasjementsinnlegg = du må poste innhold som tilhengerne dine virkelig ønsker å se og som har et budskap de bryr seg om.

Neste trinn er å legge til elementer som trigger engasjement på innleggene dine.

 

Og det er det jeg kommer til å lære deg i denne leksjonen.

Så hvis du trenger å få flere likes og kommentarer på kontoen din, eller du mangler idéer og trenger et løft, så skal vi lære deg hva som bidrar til vellykkede engasjementsinnlegg, og hvordan du inkluderer disse.

Om du tar i bruk det du lærer i dette blogginnlegget, så vil du være istand til å skape en aktiv og engasjerende konto, hvor følgerne dine elsker innleggene dine, og kontinuerlig vil like, kommentere og tagge vennene sine. 

 

Men først må jeg oppklare noe …

Du vil ha engasjement, men ikke bare for å slippe følelsen av at du bare snakker til deg selv på din Instagram konto.

Det er selvsagt en god grunn, men det finnes 3 andre viktige grunner til hvorfor engasjement er viktig for kontoen din:

  1. Engasjerte følgere kan bli kunder

 

Du vil at følgerne dine skal være en aktiv del av Instagramkontoen din. Jo mer aktive de er, jo lettere er det å få dem til å foreta handlinger som får bedriften din til å vokse.

(Ting som, «klikk linken i bio for å handle nå/abonner på nyhetsbrevet vårt!») 

Du vet, «et legeme i bevegelse forblir i bevegelse»…

 

DET ER IKKE BARE FOR GØY!

Det er vanskeligere å få følgerne dine til å handle, hvis de ikke engang liker eller kommenterer på det du legger ut.

Du må «trene» dem til å engasjere seg, og da vil det bli mye lettere å få de til å kjøpe produktet eller tjenesten din.

 

2. Det hjelper deg å få enda flere følgere

Jo friskere kontoen din er, jo mer sjans er det for at du vil få nye følgere. 

(Og du vet, jo mer legitim og troverdig du virker, jo bedre sjanse har du til å få dem som følgere.)

 

Tenk på det …

Hvis du leter etter et sted å spise i byen, da går du ikke inn på en restaurant uten kunder, du går dit du ser at det sitter mange mennesker som ser ut til å nyte maten! 

Det er på samme måte når en potensiell følger kommer over kontoen din.

Likes og kommentarer du får på innleggene dine, er som små vitnemål som forteller dine potensielle følgere at denne kontoen er verdt å følge.

3. Du kan lære mye om publikummet ditt (som er en kontinuerlig prosess)

Det er ingen hemmelighet:

Jo bedre du kjenner målgruppen, jo bedre kan du selge til dem!

Og selv når du tror at du kjenner publikummet ditt godt, kan du alltids lære noe nytt. Å bli kjent med målgruppen din er en pågående prosess, så ta aldri for gitt at du vet alt som er å vite om dem!

Når du får følgerne dine til å engasjere seg i dine innlegg, så lærer du hva de bryr seg om. Hvis de tar seg tid til å like, kommentere eller tagge en venn, da vet du det var noe med det innlegget som gjorde at de tok sin tid til å gjøre nettopp det.

 

Alternativer for engasjerende innlegg

Det er ulike typer engasjement du kan få fra dine følgere, og det er en god idé å blande innleggene inni hverandre slik at du oppfordrer til likes på alle.

1. Like (eller dobbelt-tapp)

2. Kommenter

3. Tagg en venn

 

Eller en kombinasjon av de 3:

Ulike typer av engasjement på Instagram

Ikke alle slike typer engasjement fungerer på samme måte

La meg forklare …

Hvilke engasjements «handlinger» du får fra dine følgere, avhenger av hvor mye de liker innlegget ditt.

Hvis følgerne dine liker innlegget ditt, er det sannsynligvis bare det de vil gjøre.

Men hvis de virkelig liker innlegget ditt, kan du kanskje få de til å kommentere, da er det viktig at du snakker til de på et dypere nivå.

Og hvis de VIRKELIG liker innlegget og hele feeden din, tagger de kanskje en venn fordi «dette er helt fantastisk og kameraten min kan kanskje ha nytte av det også!

Så hvis du ønsker deg dypere engasjement, må du VIRKELIG kjenne følgerne dine, og rette innleggene dine mot dem.

Løsningen for å få følgerne dine til å engasjere seg: La det handle om DEM!

Jeg vet at du ønsker at det skal være tydelig at du står bak produktene dine, og ikke at det er andre som selger de. Men å dele FOR MYE av seg selv, er ikke måten å gå frem på for å koble deg til følgerne/kundene dine på et personlig og mer genuint nivå.

MANGE selgere har en tendens til å overdrive. 

Engasjement er enkelt.

Din Instagram er der du har samtaler med følgerne dine, og engasjement betyr at de svarer deg tilbake.

Så tenk på Instagramengasjement som en 2-veis kommunikasjon der fokuset er på DEM.

Og som med all kommunikasjon; du må vite hvem du snakker med hvis du vil at de skal høre på deg.

Snakk til riktig målgruppe

Og det betyr vanligvis ikke at du skal endre HVEM du snakker med … det betyr at du kanskje må endre måten du snakker på for å tiltrekke deg de rette menneskene.

Hvis du vil at noen skal lytte til dine synspunkter i en samtale, så må du bevise at du forstår dem og synspunktene deres.

Det samme gjelder for bildetekstene dine på Instagram.

Hvordan skrive dine egne bildetekster!

Bildet er det første folk legger merke til i innlegget ditt, så det er veeeeeeeldig viktig (ford Instagram er visuell). Men bildetekster er også viktig, fordi ordene du bruker har betydning for hvordan følgerne dine opptrer.

La oss sørge for at du skaper bildetekster som fungerer sammen med bildene dine, slik at du får det engasjementet du trenger!

De beste bildetekstene for Instagram:

  • relaterer til følgerne/kundene dine

  • oppfordrer følgerne dine til handlinger (fortell dem hva, hvor og hvordan)

  • er engasjerende (følgere ØNSKER å fortsette å lese teksten)

  • fremhever profilen til merkevaren din

Hvis det er et produktinnlegg:

  • fremhev hvilke verdier følgerne dine vil få ved bruk av produktet og hvordan det kan løse problemene deres

Og husk, det er en 2-veiskommmunikasjon med fokus på DE.

Hvordan skape engasjerende bildetekster

For å gjøre ting enklere for dere, har jeg kommet opp med en formel som hjelper dere å skrive deres egne bildetekster.

Sørg for at du har bilder med god kvalitet og ta i bruk formelen, så vil du få bildetekster som får det engasjementet du ønsker deg!

Engasjerende spørsmål eller en setning som er knyttet til dine følgere + CTA

 

PS. «Hva er en CTA?» (Call to action) 

En oppfordring til handling! 

Det er bokstavelig talt handlingen du ønsker fra følgerne dine skrevet med ord

EKS: «Kommenter nedenfor med ja eller nei!»

FORBEHOLD: Bildetekster kan være lenger enn dette, og med din egen utforming. Dette er bare en beskrivelse for å gi deg råd om de viktigste delene. 

Her er et eksempel med bildetekst hvor vi har tatt i bruk formelen:

 

Få engasjement på dine Instagraminnlegg:

Husk: Engasjement = relater innlegget til følgerne dine på en slik måte, at de kan relatere seg til det, eller bry seg så sterkt om budskapet at de føler at de må delta i samtalen.

OG: Hvert innlegg bør ha et klart mål. 

Du kan først starte med å legge ut et testinnlegg til publikummet ditt.

Trinn 1: Spør deg selv,

«Hva ønsker jeg å få ut av dette innlegget?»

«Hvordan vil jeg at målgruppen min skal svare? «

eks: likes, kommentarer, følgere?

Trinn 2: Finn et bilde som følgerne dine vil like og legg CTA i bildet (valgfritt, men anbefales!)

Trinn 3: Skriv inn bildeteksten,

  • relatert til målgruppen din

  • inkludér en CTA som forteller dem nøyaktig hva de skal foreta seg

Trinn 4: Post og lær av det

  • Hvis du ikke får det engasjementet du ønsket, finpuss det neste innlegget ditt så det blir bedre. (Se om du kan relatere bedre til følgerne dine i bildeteksten, post på et annet tidspunkt, prøv en annen type engasjement, etc)

  • Hvis det ikke fungerer, kan du prøve noe annet neste gang! (Hvis du tester ut ett element om gangen, vil du kunne finne ut hvilken del av innlegget som gjør at folk ikke engasjerer seg. EKS: test samme type innlegg på forskjellige tider, for å sjekke om det er TIDSPUNKTET som er årsaken til at det ikke lykkes. Du kan teste bildetekster, bildetyper, etc!)

Og der har du det. Du kan ta lærdom fra reaksjonen til følgerne dine og forbedre innleggene på Instagram allerede i dag, for å få mer engasjement (og mer salg) fra følgerne dine!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *