Markedsføring: Skap rett innhold for din bedrift

Nøkkelen til markedsføring er enkel. Ikke nødvendigvis lett, men det er enkelt.

Det handler om 3 enkle trinn for at kundegruppen din skal bli like stor som din lidenskap.

Markedsføring: 3 Trinn

Trinn 1: Å kjenne målgruppen din

Og da mener jeg virkelig kjenne målgruppen din. Ikke like godt som du kjenner dine beste venner, men like godt som du kjenner, ja, f.eks, Brad Pitt og Alan Walker.

marketing / markedsføring spelled with different pattern letters

Du vet mer enn det grunnleggende (som at de er kjent skuespiller/musiker, berømt osv). Du vet litt andre ting som f.eks. stilen deres, kanskje noen fun facts, og noen av verdiene fra tekstene deres eller replikker fra filmer.

Det samme gjelder for folk i målgruppen din, du vet mer enn det grunnleggende (at de er menn, middelaldrende, etc). Du trenger mer informasjon, som hvilke merker de liker, hva de bryr seg om, og hvilke problemer de har som du kan løse. Du må begrense målgruppen til 2-3 personligheter (personas), og kjenne dem individuelt og personlig.

Når du vet hvem du retter deg mot, så er trikset å være målrettet og få det til å resultere i salg. Når alt kommer til alt, så handler det om å skape det rette innholdet. Det fører oss til trinn to.

Trinn 2: Skape riktig innhold for målgruppen

Dette trinnet er like viktig som det første. Så gi deg selv litt skryt for at du har nådd så langt, men arbeidet er ikke over ennå. Men hei, ikke bekymre deg. Dette er faktisk ganske enkelt også, du må bare fokusere på en ting:

Innholdet ditt handler om tilhengerne dine. Remember that! Enten du skriver om siden din, bygger din Instagram businesskonto, eller lager rabattkoder, så må innholdet ditt appellere til målgruppen din.

Uansett hvor personlig involvert du er i å designe dine fabelaktige smykker for hånd, eller ditt nye design, så handler ikke markedsføringen din om det. Selv om lidenskap er en styrke og et flott salgsargument, så kan du ikke reklamere for din egen lidenskap. Du må fremme lidenskapen, verdien og omsorgen til tilhengerne dine, og da vil de spise rett ut av hendene dine.

Når jeg snakker om innhold, mener jeg noe som selskapet setter ut i verden:

  • Innlegg på sosiale medier
  • Nettstedets destinasjonssider/landingssider.
  • Nyhetsbrev
  • Blogginnlegg
  • Annonser (Twitter, FB, etc)
  • Og alle kopier du har hvor som helst og overalt

Trinn 3: Markedsføre det rette innholdet på rett måte

Måten du markedsfører innholdet ditt på avhenger av hvilket stadie i bedriftsutviklingen du er i. Jeg vedder på at du befinner deg i startfasen, der innebærer det ofte frustrasjon og feil, så vi fokuserer på det.

Hvis du er i oppstartsfasen, så kan du IKKE bruke samme markedsføringstaktikker som større bedrifter.

Ja, du kan selvsagt nå dit en dag, men for å komme til dette punktet, må du arbeide med det du har, og bygge opp derfra.

Hva betyr dette for markedsføringsstrategien din?

Ikke bruk samme storskala strategier som de store spillerne. Store selskaper som Telenor og Coop kan komme unna med å bruke vage reklamefilmer og boards. Og dette fordi de er allerede etablerte og kjente, og de har råd til det. Du derimot har mest sannsynlig ikke det.

Men den gode nyheten er at med riktig innhold, behøver du nødvendigvis ikke å bruke masse penger på markedsføring akkurat nå, i motsetning til det de større selskapene gjør. Og i motsetning til de store selskapene så må innholdet være mer målrettet og konkret.

Done and done.

Trinn 2 tok seg av dette for deg. Nå som du vet hva publikum bryr seg om, og hvilke av deres problemer du kan hjelpe dem med, er det dette du skal fokusere på.

Så hvis det er en app der ute som har problemer alle klager på så er det funksjonen som løser problemet i din nye app du skal fokusere på og markedsføre så hardt du bare kan.

Når du vet hva som fungerer, så må du finne steder du kan selge produktet ditt.  Markedsføring som gjør at virksomheten din vokser, på entreprenørbudsjett

Hvis du gir din kundene dine verdi, vil det før eller senere resultere i salg for deg. Det er faktisk slik det fungerer. Så husk dine kjøperpersonligheter, fortell hva produktet kan gjøre for dem (som de faktisk bryr seg om), og innholdet vil fungere.

Ta så innholdet som fungerer og skaler det slik at flere mennesker ser det. (Jo flere øyne som ser innholdet ditt, jo mer salg for deg).

Her er noen måter du kan fremme innholdet ditt på:

1. Bli publisert i media

Bare sørg for at du imponerer pressen med et optimalisert nettsted.

2. Samarbeid med andre bedrifter/organisasjoner

En (supermorsom) måte å samarbeide med andre bedrifter er å kjøre Instagram konkurranser for påvirkere. Så moralen i historien er, hvis de større, mer synlige bedriftene markedsfører produktene dine, vil de sørge for at de rette personene se produktene dine. Full pott.

Hvordan lage et unikt produkt for flere øyne

Jeg vet det føles overveldende å forestille seg alt arbeidet som kreves for at tilhengerskaren din skal vokse fra en liten gruppe til noe episk som virkelig gir deg til salt i maten.

Og det er ikke alltid lett. Men det er enkelt.

Følger du disse enkle trinnene så vil innholdet ditt appellere til leserne dine, og de vil etterhvert bli kunder.

Del gjerne dette innlegget hvis du også vil hjelpe en kamerat, og les flere artikler fra OWUPs siste nytt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *