Når du benytter deg av geriljamarkedsføring så kan det utgjøre hele forskjellen for hvor godt du lykkes med bedriften din.
Mange online-gründere fokuserer all sin energi på internett-annonsering og glemmer fullstendig den virkelige verden, siden bedriften deres utelukkende markedsføres på nettet. Men da går de glipp av mye. Hvis du følger nøye med, vil du oppdage hva hverdagslige ting egentlig er: en mulighet.
Ta i bruk geriljamarkedsføring.

Hva er geriljamarkedsføring?
En kort forklaring for de uvitende: geriljamarkedsføring er en utradisjonell måte å markedsføre bedriften din på. Jo mer kreativ og uortodokst det er, jo bedre. Forbrukere bombarderes av så mye reklame i dag at de blir nesten kvalme av det. Grunnen til at geriljamarkedsføring er så effektiv, er fordi selv sløve forbrukere føler seg forfrisket når de ser noe nytt.
Selv store selskaper som Coca-Cola, McDonalds og Volkswagen benytter seg av geriljamarkedsføringstaktikker.
Du trenger ikke et stort budsjett for å ta i bruk geriljamarkedsføring. Din geriljamarkedsføringstaktikk kan være enkel eller kompleks. Det er opptil deg.

1. Kreative visittkort
I de fleste næringer er visittkort en nødvendighet, for å utvide nettverket og omfanget av kundekretsen, og i forhold til potensielle kunder. Men visittkort kan se kjedelige ut: et rektangulært papirark med navn og informasjon om kontaktpersonen.
Visittkort er en utmerket mulighet i forhold til geriljamarkedsføring. Mange vil ikke huske deg med bare et standard visittkort, men om du gjør noe annet, vil de definitivt legge merke til det. Gi derfor visittkortet ditt en annen form, gjør de bransjerelaterte, skarpe farger, interessant informasjon; alt for at de skal stikke seg ut.
2. Geriljamarkedsføring for flyersplakater
Det beste du kan gjøre når det gjelder geriljamarkedsføring er å ta utgangspunkt i noe som er kjent for folk, og gi det en ny vri. Plakater og flyers er et godt eksempel på dette. Vær kreativ. Gjør noe som skiller seg ut. Det kan være humoristisk, overraskende, mystisk. Noe som vil fange folks oppmerksomhet.
Flyers og plakater har stor potensiale for geriljamarkedsføring på messer og andre begivenheter. Sørg for at nettsiden din er er inkludert, og mens du er inne på det, hvorfor ikke inkludere en kupongkode også?
Du er 1 steg unna å motta rapporten.
Fyll ut nettsideadresse og e-posten for å motta rapporten.
.
3. Gratisprodukter
Gratisprodukter fanger alltid folks oppmerksomhet. Sett logoen, nettsiden din, eller annet merkevaremateriell på noe morsomt som folk gjerne tar med seg hjem. Penner, t-skjorter, kjøleskapmagneter … det kan være hva som helst.
Potensialet for gerilja-markedsføringsideer begrenses bare av fantasien din. Tenk på det som en form for utøvende kunst. Hvis du kommer opp med et gratisprodukt som kan knyttes til bransjen din, og som er morsomt for kunden, så kan du ikke tape.
4. Klistremerker
En klistremerkekampanje er en dokumentert og vellykket metode brukt i geriljamarkedsføring. Bare spør Shepard Fairey. Hans Obey Giant har erobret verden. Et imponerende stykke geriljamarkedsføring, uten engang å være knyttet til et produkt.
Lag klistremerker og sett dem opp overalt. De kan være enkle og tydelige og linkes til nettsiden din, eller de kan være mystiske. Hvis folk ser et mystisk klistremerke overalt de går, kommer de til slutt til å lure på hva som ligger bak.
5. Sponsede arrangementer
Å sponse arrangementer kan være en fin måte å promotere navnet til bedriften din på. Og du kan ta i bruk gerilja-markedsføring taktikker ved å være kreativ i måten du deltar på, organiserer eller annonserer arrangementet.
Snakk med arrangører, og se hva de er villige til å gjøre. Husk, oppmerksomhetsskapende geriljamarkedsføringstaktikker fungerer. Hvis det er stort og spennende, vil folk legge merke til det. Arrangementer er også et utmerket sted å gi bort gratis reklamemateriell.
6. Arranger en fest
Finnes det en bedre måte å få folks oppmerksomhet enn å lage en fest i bedriftens navn? Det er et enkelt konsept. Hvis folk har det gøy, og de forbinder det med bedriften din. Så vil de like bedriften. Så enkelt er det. Geriljamarkedsføring på sitt beste.
7. Personlige kort
En subtil, men effektive gerilajamarkedsføringsidé er å sende ut personlig kort eller postkort til kundene dine.
Du kan holde oversikt over kundens bursdager eller sende takkekort når du har kjøpt noe. Folk setter pris personlig oppmerksomhet. Dette er en fin metode å skaffe seg faste kunder på.
8. Lokale avisannonser
Å bruke trykte medier til markedsføring av din nettbedrift kan være overraskende effektiv. Husk imidlertid at geriljamarkedsføring handler om å overraske kunder. Mennesker har visse oppfatninger av hvordan en avisannonse ser ut.
Så få på deg tenkehetta, og gjør noe annerledes. Hvis du får folk til å le eller bli sjokkerte, så vil de huske deg.
9. Lag morsomme konkurranser
På samme måte som å gi bort gratis ting og arrangere fester, så elsker folk å vinne. I stedet for å ha massevis av billige gratisvarer, kan du heller samle mer kostbare produkter som du gir bort via en konkurranse eller ett lotteri.
Ved å gjøre kundene interesserte i hva du kan tilby, vil du motta deres kontaktinformasjon, og dette er verdifull informasjon for å bygge opp en adresseliste eller kundedatabase. Denne geriljamarkedsføringstaktikken kan være svært effektiv.
10. Boardsreklame
Avhengig av budsjettet, kan det være verdt pengene å investere i en boardsreklame. Men ikke på den tradisjonelle måten. Hvis du kommer med en kjedelig annonse som ser ut akkurat som alle andre annonser, ser ikke folk på den to ganger. Poenget med geriljamarkedsføring er å gjøre noe annet for å fange folks oppmerksomhet.
Ta utgangspunkt i boardformatet, og legg til en vri som kan knyttes til bedriften din. Dette vil vise folk at du er kreativ og villig til å gå utover normen.
OK, nå som du har noen ideer om hvordan man går frem ved bruk av geriljamarkedsføring for bedriften din, er det på tide og sette seg ned å tenke. Hvilke vinklinger som er unike for bedriften kan du dra nytte av? Hva kan du gjøre som vil være moro for potensielle kunder? Hvordan kan du få folks oppmerksomhet? Ikke vær redd for å være kreativ. Det er nettopp dette geriljamarkedsføring handler om. Les gjerne flere artikler fra OWUPs siste nytt.