10 feil bedrifter og merkevarer gjør i sosiale medier

Omfanget og engasjementet på sosiale medier har hatt en stor økning de siste årene, den eneste måten bedrifter kan følge med på lasset er å legge inn en innsats, investere tid og penger.

Men hva med bedrifter og merkevarer som ikke har råd til å annonsere på Facebook, Twitter, LinkedIn og lignende? Ikke alle er villige og noen har kanskje ikke engang mulighet til å sette av midler i årsbudsjettet for å kunne nå ut med innholdet sitt til en kritisk gruppe av relevante tilhengere på regelmessig basis.

Disse organisasjonene kan være særdeles kreative eller utrolig vedholdende, men den mest effektive strategien de kan omfavne, er å få med seg alle de ansatte.

For å kunne gå i denne retningen, må alle i teamet ta en del i utfordringen, selv om mange kanskje vil ha grunner til å ikke ville samarbeide, ofte enten uvitende eller ikke.

Arbeidsgivere må ha med seg sine ansatte når de skal arbeide mot samme mål, hvis de skal ha nytte av sosiale mediestrategier. I mange tilfeller, er ikke dette noe som kommer til å skje umiddelbart, uten riktig opplæring, veiledning, motivasjon og belønning.

Her er 10 store feil mange virksomheter, merkevarer, team og deres ledere gjør på sosiale medier …

Mangel på opplæring

Sosiale medier er ikke vitenskap, men det krever en stor porsjon innsats for de som ikke kjenner til det. Ikke bare kan det være skremmende, men det kan rett og slett også være vanskelig for en nybegynner å skulle lage en enkel bildetekst, for ikke å snakke om skrive et blogginnlegg eller spille inn en video.

En omfattende, obligatorisk opplæring er nøkkelen for å få de ansatte til å mestre det.

Gir ikke nok oppmuntring

Det ville ikke være en overdrivelse å si at jobbeskrivelser synes å inkludere alt utenom kjøkkenvasken. Så hvorfor ikke legge til opplæring av sosiale medier som en del av de ansattes ansvar?

Seriøst. Alle er markedsførere. Alle er selgere. ALLE er på sosiale medier. Som bør innebære at du gjentar det for de ansatte med jevne mellomrom…

Ikke ha kontakt med andre

Det er makt i tall, spesielt når det gjelder å spre innhold. Ingen rekkevidde, ikke noe engasjement.

Ikke vær redd for å foreslå for gruppemedlemmer at de bør utvide sitt nettverk, selv om ansvaret deres nødvendigvis ikke inkluderer salg og markedsføring.

Ikke dele organisatoriske innhold

En for alle, alle for en. Det burde gjelde for hele teamet. Når noen skriver et innlegg, så burde alle i bedriften dele det. Det er en no-brainer spør du oss. Hver ansatt, og i allefall de som jobber innenfor markedsføring, reklame, PR og sosiale medier, burde dele innhold som kommer fra administrasjonen. De bør inkludere bedriftens varemerker i sine personlige poster.

Ikke produsere originalt innhold

Det er en regel i gruppekommunikasjon kalt 90-9-1. Denne regelen tilsier at 90% av medlemmene bare lurer i sivet, mens 9% bidrar med noe i samtalen, mens bare 1% aktivt deltar. Det behøver imidlertid ikke være sånn.

Du kan ikke være effektiv på sosiale medier hvis du er asosial. Nøkkelmedarbeidere og relaterte interessenter bør oppmuntres til å lage sitt eget innhold, og de bør belønnes for å gjøre dette regelmessig.

Ikke holde tritt med endringer

Kall dem etterslepere, nei-mennesker eller bare sta. Uansett hva du kaller dem, når de kommer for sent til festen, så får man ikke adgang.

Alle som bryr seg om sin karriere i dag og ikke har kommet seg på sosiale medier, risikerer å henge langt etter sine kollegaer, forbindelser og konkurrenter. Og de blir heller ikke sett på som seriøse veldig ofte.

Ikke se sammenhengen

Jeg kan ikke fortelle deg hvor mange ganger jeg har hørt folk avfeie sosiale medier som et forbigående tilfelle eller som tidsbasert trend til tross for overveldende bevis for det motsatte. Innen 2018, er 33% av verdens befolkning, eller 2.44 milliarder mennesker, forventet å bruke en form for sosiale medier.

Sosiale medier er den største revolusjonen i massekommunikasjon siden trykkpressen. De som ikke er i stand til å innse det, ser ikke skogen for bare trær.

Ikke modige nok til å eksperimentere

En tendens til å ta risiko er ett av kjennetegnene på konsernledelsen, unntaket av frykt fra disse kommer ikke som en overraskelse for meg. Men dette er ikke tiden for en analyselammelse.

Sosiale medier representerer en endring i måten folk kommuniserer på, og det gjelder ikke bare forretningsfolk. Du kan like det eller ikke, sosiale medier har kommet for å bli, så det er ikke noe poeng å motarbeide eller ignorere faktummet.

Ikke klar over sine evner

De fleste ansatte innser ikke hvor lett det er dele innhold på sosiale medier, bidra til store samtaler og faktisk bidra til å flytte den algoritmiske nålen i favør av deres respektive organisasjoner.

Om de er skremt, forvirret eller bare feilinformert, tror de at sosiale medier er vanskelig, komplekse og ineffektive, mens det er faktisk motsatt. De får det til hvis de faktisk prøver.

Ledere som eksempler

Det er sjelden at folk deler jobbrelatert innhold på sine private kontoer. De er redd det er irrelevant og at det vil støte eller plage de som følger dem. Men hvis ledere gjør det som et eksempel for sitt team, er det en annen historie.

Ansatte vil raskt se fordelene ved å støtte merkevaren til sine arbeidsgivere hvis de ser at toppledere praktiserer det de forkynner, og gjør som de sier på sosiale medier.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *