Kundelojalitet: Tips for å få tilbakevendende kunder

Gratulerer! Du har gjort et salg! Du har avsluttet handelen, varen er betalt for og sendt av gårde. Du koser deg etter enda et vellykket salg når tanken slår deg ..

Kommer kunden tilbake? Hvordan var opplevelsen deres? Er de fornøyde? Har vi oppnådd kundelojalitet?Customer satisfaction review / kundelojalitet

Det gamle ordtaket, “det koster fem ganger mer å tiltrekke seg nye kunder enn det koster å beholde en gammel”, gjelder i dag også. Men hvordan kan du forbedre kundetilfredsheten, kundelojaliteten og beholde kundene din? Vi har satt sammen en liste av 6 enkle tips som du kan ta i bruk for å holde kundene dine glade og lojale.

1) Belønn kundelojalitet

Om du har en nettbutikk eller en fysisk butikk: belønn kundene dine. Forestill deg dette: Du har en kunde som akkurat har betalt for en håndlaget t-skjorte i nettbutikken din. Under betalingsprosessen ble han bedt om å oppgi e-postadressen sin. Denne e-postadressen bør du lagre i en database for e-postadressene dine (MailChimp er en super nyhetsbrevtjeneste). Send kunden en e-post gjennom nyhetsbrevtjenesten et par uker etter at han kjøpte varen, og gi tilbud om 20% rabatt på neste kjøp denne måneden. Kundelojalitetsbelønning en-til-en.

2) Strekk deg litt lenger

Om en kunde har kjøpt for 10 eller 1000 kroner; de setter alle pris på at du strekker deg litt lenger for dem. Om det oppstår et problem – løs det, og gi gjerne kunden en gave eller noe fra butikken din for å vise at de betyr noe for deg. Så lett som bare det.

3) Anerkjenn kunder

Om det er via en telefonsamtale eller via sosiale medier, alle kunder liker å få anerkjennelse. Hvis en kunde har twittret om at han har kjøpt en eller flere av produktene fra nettbutikken din, send en tweet tilbake og spør gjerne om de kan ta et bilde av produktet når de har mottatt det. Spre litt kjærlighet på sosiale medier. (PS: Trenger du hjelp på sosiale medier? Kontakt oss for en helsesjekk, så hjelper vi deg på vei)

4) Kjenn kundene dine

Bokstavelig talt. I likhet med bekreftelse; sørg for at du lærer deg alt du kan om kundene dine. Følg kontoene deres på sosiale medier, sørg for at informasjonen deres er oppdatert i e-post databasen din, og kartlegg bursdager slik at du kan sende spesialtilbud og andre goder på bursdagen deres. Hvis du ser på dem som enkeltindivider, så kan du tilby en kundetjeneste som strekker seg lenger og de setter pris på.

5) Spør kundene om deres mening

Hva vil de ha? Det skader aldri å spørre kundene om opplevelsen de har hatt, og hva slags forbedringer de ønsker seg. En annen farge? Annet utsnitt? Annet materiell? Dette kan gi deg verdifull informasjon på hvordan du kan forbedre produktene og tjenestene dine fremover. 

6) Gi vareprøver

Ofte kan det å gi bare enkle vareprøver gjøre store utslag. Alt du ber om er deres tilbakemelding. Ikke bare føler de seg verdsatt som partner, men det er stor sjanse for at de velger dine produkter i fremtiden.

Du koser deg etter enda et vellykket salg når tanken slår deg …

Kommer kunden tilbake? Hvordan var opplevelsen deres? Er de fornøyde?

… og du med sikkerhet svarer “ja” og har fokus på kundeservice i bedriften din, så vil det vise seg når du selger en vare eller tjeneste til en ny kunde, føre til at han/hun blir kommer tilbake til deg neste gang også.

Hvilke av disse 6 trinnene for å oppnå kundelojalitet og tilbakevendende kunder vil du starte med først?

Oppsummering

For å få tilbakevendende kunder og få den kundelojaliteten alle virksomheter drømmer om å oppnå bør man følge disse stegene:

  • Belønn kundelojalitet i form av feks, nyhetsbrev med tilbud og/eller rabatter
  • Strekk deg litt lenger, oppstår det problemer så vis kunden at du bryr deg
  • Anerkjenn kunden, svar kunden sine meldinger på sosiale medier, tweet de tilbake, skap dialog
  • Kjenn kundene dine, følg kontoene deres på sosiale medier, lagre informasjon om dem som bursdag for eksempel, og bruk dette til å sende spesialtilbud og andre goder
  • Spør kundene om deres mening, spør om deres opplevelse, forbedringer, endringer og bruk den verdifulle informasjonen for å forbedre produktene og tjenestene
  • Gi vareprøver, spør om tilbakemelding ved vareprøver, det gir stor sjanse for at de velger deg i fremtiden

2 thoughts on “Kundelojalitet: Tips for å få tilbakevendende kunder

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *