HASHTAG – DØD ELLER LEVENDE

Det er en artikkel som heter «Heyday for hashtag has passed for marketers» på mobilemarketer.com. Artikkelen forteller i korte trekk at hashtags er i ferd med å dø ut eller er døde allerede; De er så spesielt refererende til markedsføring på sosiale medier.

Vi er både enige og ikke enige i den påstanden, fordi vi tror det kommer helt an på hvilken sosialemedie plattform hashtaggen skal brukes på og hvordan den skal brukes. Når du legger ut markedsføringsinnhold på sosiale medier, så burde bedriftskontoer holde det enkelt og ikke sette inn alle slags hashtags uten å tenke på hvordan det relaterer til innlegget. Overbruk er ikke bra, og vil sannsynlig heller skape en større sjanse for en negativ enn en positiv effekt på innlegget. 

Vi tror at hashtags fremdeles lever på sosiale medier som Twitter, Instagram og Tumblr. (De siste var ikke engang nevnt i artikkelen).

Kombiner med andre plattformer

Vi kan være enig i at folk ikke publiserer like mye på vegne av selskapet de jobber for, som de gjorde før. Men vi tror folk mest sannsynlig fortsatt søker og klikker på hashtags, og de vil trolig fortsette å gjøre dette i fremtiden.

Hashtags er noe en bedrift kan bruke til å kombinere mediene de bruker med sine kampanjer, for å opprettholde en rød linje gjennom alt. Hvis de kjører reklame på TV, kan de la seerne finne ut mer om kampanjen/reklameinnholdet om de søker på hashtaggen som er blitt brukt i forbindelse med kampanjen. Dette er virkelig viktig i disse dager, siden publikummet foran TVen, alltid sitter med en mobil i hånden og er klare til å søke.

Et viktig aspekt som blir nevnt i artikkelen, er at forbrukerne har større mulighet til å søke, klikke og bruke organiske hashtags. Og dette kjappere enn en hashtag laget av en markedsfører med et markedsføringsmål. Det samme gjelder for søk; Personer som liker et merke eller brand, er mer villige til å klikke på et organisk søkeresultat, over en betalt annonse.

Skrekkeksempel

Den farlige biten med hashtags er at det er så lett å samle hver persons mening om forskjellige emner. Og hvis en bedrift har gjort noe som mange mennesker (enda verre hvis det er eksisterende kunder) ikke liker, kan det virkelig bli fatalt med hashtagger som peker mot bedriften når de brukes i negative innlegg fra publikummet.

Et eksempel på denne situasjonen er det australske flyselskapet Quantas Airlines i 2011. De skapte en kampanje på Twitter, som oppfordrer kunder til å fortelle om deres beste erfaring med Quantas og bruke hashtaggen #QuantasLuxury. De satt denne igang denne kampanjen i midten av en krise med mange forsinkede fly og mange misfornøyde kunder. Frustrerte kunder som ble sittende fast på grunn av deres problemer, begynte å legge inn negative tweets om selskapet ved å bruke denne hashtaggen. Etter en stund gjorde Quantas det enda verre ved å ha en forberedt auto-tweet som takket deltakerne for alle sine oppføringer.

Vår mening er at hashtags fortsatt kan være veldig nyttige hvis de brukes på den rette sosiale medieplattformen, med en konkret mening og strategi, som er gjennomtenkt og relevant for innlegget og innholdet. Hashtaggen skal ha en klar tanke og ikke noe som blir brukt uten mål og mening. 

Markedsførere bør fokusere mer på organiske hashtags; disse er de sterkeste og kraftigste hashtaggene!

Link til artikkelen: https://www.mobilemarketer.com/ex/mobilemarketer/cms/news/social-networks/21365.html

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *