Instagram Markedsføring fungerer ikke? – Les hvorfor og løsningen.

Vi har spurt MANGE hva de trenger mest hjelp med i deres virksomhet. Svaret er det samme 99% av tiden, Instagram markedsføring! Hvis du sliter med å få Instagramfølgerbasen din til å vokse og hvis det å få nye tilhengere (for ikke å nevne salg) er som å trekke tenner, så er det fordi du sloss mot den naturlige måten å få Instagram til å vokse på! 

Du har hørt at du bør kjøre konkurranser for å øke engasjement, men når du arrangerer en, så er det bare et par mennesker som vil være med. Så du spør deg selv

Dark mode Instagram logo - Instagram markedsføring

Hva gjør jeg galt i min Instagram markedsføring?

Du har hørt at du bør bruke hashtags for å få nye tilhengere, men du har ikke merket noen forskjell. Det samme som alle andre jeg har snakket med i løpet av årene desverre gjør. Alle er på ulike stadier i jobben med å vokse på Instagram, så du bruker kanskje riktig strategi, men til FEIL tid. 

Og det er ikke din skyld.

Du sitter på mengder av informasjon, og du gjør som du har blitt fortalt, men ingen forteller deg NÅR du skal gjøre det. Derfor vil jeg introdusere deg til den manglende brikken i puslespillet.

La meg forklare det for deg fundamentalt:

  • Sett riktige mål

  • Kjenn publikummet ditt på et personlig nivå

  • Skrive til og svare følgerne dine

  • Instagram Bio som tiltrekker salg 

  • Ta bilder med høy kvalitet

Tingene du må ha/gjøre for å sette opp kontoen din på en slik måte slik at du tiltrekker deg følgere, og etterhvert får de som kunder. Dette er punkter du må følge til PUNKT OG PRIKKE, ellers så vil du få problemer senere.

Mål

Mål kan noen ganger virke mer som disse irriterende små påminnelsene om at du ikke har gjort det du skulle gjøre. Det er fordi ikke alle mål er like! Uten riktige mål, går du bare rundt og legger inn mye arbeid i din Instagram markedsføring uten å få resultater. Og du har ingen EKSTRA tid å bruke. Du må sørge for at hvert minutt av tiden du legger i bedriften betaler seg senere. Mål som sørger for at dette skjer er:

Hjelpsomme mål …

  • er realistiske (basert på det du vet du KAN gjøre)

  • presser deg litt ekstra (mer enn det du vet du KAN gjøre)

  • justeres basert på hvor nær du kommer

Sett mål i forhold til hvor mange tilhengere du får, og salg du gjør. De vil hjelpe med å holde deg på sporet.

Kjenn målgruppen din

Dette er en brikke i puslespillet som du MÅ ha med hvis du ønsker at Instagram markedsføringsstrategien skal fungere.

Seriøst. Ærlig talt. 100% 

Du må kjenne målgruppen, slik du kjenner dine beste venner. Du må kunne forholde deg til dem på et dypt, personlig nivå, og tilpasse produktet til noe de ønsker seg, eller så har de et problem du kan tilby å løse for dem.

Mange selgere på Instagram lar kontoene handle for mye om seg selv, eller så vet de for lite om målgruppen sin, da blir det vanskelig for bedriften å finne et felles punkt hvor de kan relatere seg til kundene sine. Da blir det umulig å tilfredstille deres kunders behov, ved å tilby et produkt eller tjeneste som løser problemet kunden har. 

Les gjerne Målgruppe: Definer og dominer artikkelen vi har skrevet for mer informasjon om dette.

Den perfekte Instagram-biografien

Folk flest innser ikke at bioen deres er den viktigste salgsstrategien i Instagram markedsføringen. Det er den delen som kobler reklameinnholdet til nettbutikken din (eller hvor du skal sende følgerne dine).

Du må derfor sørge for at den har alle elementene listet nedenfor:

1. Beskriv tydelig hvilken tjeneste du tilbyr, hva du selger eller hva bedriften din gjør generelt. 

2. Relater til publikummet ditt og fang oppmerksomheten deres

3. Fortell følgerne dine hva de skal gjøre (eks: «Klikk linken for å handle nå»)

4. Legg til en kort og direkte kobling for å fullføre handlingen

Flere tips her.

Bilder med høy kvalitet

Instagram handler om det visuelle. Åpenbart. Du kan IKKE slurve med kvaliteten på bildene, hvis du vil fremstå profesjonell. Hvis du er profesjonell = stoler folk på deg = det er stor sjans for at de kjøper av deg. Hvis du derimot har dårlige bilder, så blir det langt vanskeligere å få nye følgere. Og du vet at du trenger disse følgerne hvis du vil selge til dem.

Men du trenger ikke å være en ekspert fotograf med fancy utstyr heller. Dette er ikke noe du trenger å tenke så mye på. Når jeg snakker om bildekvalitet, sier jeg ikke at du må være ekspert på komposisjon og alt det andre stæsjet. Jeg snakker enkel og høykvalitet. Og når jeg sier høykvalitet, betyr det bare at du må bruke et bilde med høy nok oppløsning.

Hyppige oppgaver

  • Hva og når skal du poste det

  • De 2 forskjellige typene hashtags: Hvordan finne dem og hvordan bruke dem.

De avgjørende tingene som alltid må gjøres (daglig) på Instagram. Aktivt innsats for å få flere følgere, og poste hva de ønsker å se og når! Legge ut de riktige tingene på riktig tidspunkt for optimalt engasjement. For å vite hva og når du skal poste for et bestemt publikum, finnes det ingen rette svar.

Målgruppen er unik, akkurat som merkevaren din.

Du trenger ikke å gjette … du må bare prøve! Du kan få all informasjon du trenger om målgruppen direkte fra deg. Test ulike typer innlegg til forskjellige tider, og hold oversikt over hvilke som får mest likes, kommentarer, følgere etc.

Gjør mer av det som fungerer!

Bruk hashtags for å få flere tilhengere. Alle har hørt hvordan bruk av riktige hashtags kan skaffe deg flere følgere. Men hva folk flest ikke vet er at det er to forskjellige typer hashtags som brukes til ulike formål.Hashtag neon sign

Hashtag type 1: hashtags for å finne potensielle følgere

Hashtag type 2: hashtags for at du skal bli funnet av potensielle følgere

Type 1 passer når du er i startgropen og ikke har så mange følgere ennå. Når du er liten, kan ikke du forvente at folk skal finne deg. Du må finne DEM og nærmest «introdusere» deg selv.

Type 2 brukes alltid, men blir sterkere jo flere følgere og engasjement du har.

Med riktig hashtag og hyppigere innlegg, vil det være mer sannsynlig at innholdet ditt oppdages av de rette menneskene. OG med nok engasjement kan du selv score i «Top innlegg» som er et flott sted å bli funnet!

Kundeemner

  • Instagram Markedsføringsveien for salg

  • Samling av verdifulle kundeemner

  • Få salg på Instagram

Den eneste grunnen til at du har fått flere følgere, er for at du skal kunne gjøre dine Instagramfølgere til kunder! Det kreves ikke stor vitenskap for å få til dette, la oss forklare hva du må gjøre …

Markedsføringsveien

Du får ikke salg og abonnementer PÅ Instagramkontoen din. Med mindre du selger direkte på Instagram, så er det bare der det starter ettersom følgerne dine oppfordres til å gjøre handlinger som vil skaffe deg salg og abonnenter gjennom nyhetsbrev. DERFOR må du lede dem gjennom hele prosessen – det er det som kalles markedsføringsveien.

Markedsføringsveien betyr hele reisen en følger tar fra begynnelse til slutt, og det er opp til deg, og bare deg, til å lede dem gjennom HVERT steg og klikk før de kjøper/registrerer seg.

Markedsføringsveien

Markedsføring -> hjemmeside nettbutikk> kategori/produkt

Fra Instagram, til kategorisiden, til produktsiden, og til slutt handlekurven. Eller, fra Instagram til hvert trinn på meldingssiden din. Tenk på det som “nødutgang“-skiltene du ser i parkeringshus, de finnes overalt her, du kan ikke unngå å se de eller miste veien. Så direkte må du også være hvis du skal få til salg/abonnenter. Ellers vil følgerne dine bare blir frustrerte og til slutt så mister du de. Så sørg for at HELE markedsføringveien er satt opp med konsekvente bilder og CTA som guider følgerne dine, og du vil garantert få mer salg/abonnenter.

Samle verdifulle kundeemner

Nyhetsbrev er en fantastisk måte å samle «kundeemner», som egentlig er potensielle kunder. Noen ganger er ikke folk klar for å kjøpe noe, men de er fortsatt interessert i hva du har å tilby. Dette er personer du ikke ønsker å miste! Det krever bare litt mer innsats for å kunne overbevise dem.

SÅ, hold dem i gruppen din og gi dem verdi. Jo mer verdi de føler de får, jo mer sannsynlig er det at de vil kjøpe fra deg. Med verdi mener jeg ting som er inkludert dette i nyhetsbrevet:

  • gratis nedlastbare (avhengig av din bedrift… oppskrifter, treningsplaner, antrekksideer, etc)

  • kupongkoder

  • forhåndssalg

  • kundevurderinger

(Dette er bare noen eksempler for å gi deg ideer. Du bør tilby det du tror målgruppen vil sette pris på, selvfølgelig!)

Men først må du samle e-postadresser!

Det er veldig enkelt å samle disse kundeemnene på Instagram. Alt du trenger å gjøre er:

1. endre koblingen i din bio til nyhetsbrevet ditt

2. reklamer for nyhetsbrevet i innleggene dine

Få salg

OK, så dette er det endelige målet med Instagram…  grunnen til at du samler alle disse følgerne er sånn at du kan selge til dem! For å få salgene du er ute etter, må du

1. få flere følgere

2. oppfordre dem til å kjøpe

Enkelt. Jo, faktisk. Det er enkelt. For å få til salg, må du lede kundene dine gjennom markedsføringsveien, og gjør det så enkelt som mulig for dem å foreta et kjøp. Dette gjøres ved bruk av CTA, eller handlingsoppfordring. Du bruker CTA hele markedsføringsveien for å gjøre det så enkelt som mulig for at kundene dine kan foreta seg et kjøp. (Ellers så mister du dem!)

Her snakker vi om hvordan du kan ekspandere kontoen og salget ditt! Når du kjenner målgruppen og har god kunnskap om systemet (du vet hva og når du skal poste), er det på tide å gjøre MER av det, og her får du noen tips til hvordan dette gjøres på kortere tid

Skalering

  • Kjøre vellykkede konkurranser

  • Forhold til påvirkere

  • Tidsstyring og automatisering. Gjøre mer på kortere tid

Kjøre vellykkede konkurranser

To grunner til at konkurranser er bra:

1. de skaper forventninger til kontoen / produktet ditt

2. du får nye følgere

Slik er fremgangsmåten til å kjøre en konkurranse som følgerne dine faktisk vil delta i, og leder til at du får nye følgere …

Trinn 1: Velg hva du ønsker å gi bort

Sørg for at det er noe med nok verdig til at følgerne ønsker å delta OG som har betydning for dem …premier er en fin måte å gi merverdi på.

Trinn 2: Bestem hvor lenge konkurransen skal vare

Liten premie = 1 dag

Større premie= 3 dager

Hovedpremie= 5-7 dager

(Ikke la den gå over 1 uke! Engasjement synker gjerne etter 7 dager.)

Trinn 3: Opprette konkurransebilder og bildetekster

Bilder = ikke for rotete, minst ett innlegg bør inkludere et bilde av premie(ne).

Bildetekster = inkluderer ALLE konkurranseregler med informasjon om hvordan man deltar og hva man får ut av å vinne; noe som gjør at følgerne dine ønsker å delta! Inkludér også denne ansvarsfraskrivelsen så du ikke får trøbbel med Instagram:

«I følge reglement på Instagram, opplyser vi herved om at vi på ingen måte er sponset, administrert eller knyttet til Instagram Inc. på noen måte. Deltakere bekrefter ved sin deltagelse at de er over 13, år og godtar bruksbetingelsene satt av Instagram.

Trinn 4: Planlegg innleggene sammen med dine vanlige innlegg

Planlegg all dine konkurranseinnlegg på forhånd, og legg dem ut mellom dine vanlige innlegg (slik at det ikke virker som du bare vil selge).

Trinn 5: Post som planlagt

Denne delen er enkel hvis du planlegger på forhånd … så bare kopier og lim inn!

Trinn 6: Kunngjør vinneren!

Husk på å kunngjøre vinnerern via kontoen din i et eget innlegg på slutten av konkurransen. Det gjør at de føler seg spesielle, og følgerne dine ser at konkurransen var lovlig.

Forhold til påvirkere

Å bygge opp et publikum fra grunnen av kan virke skremmende. Men andre har allerede gjort det. Så da kan du også. Men du har en fordel … du kan bruke de følgerne du allerede har til å vokse enda RASKERE ved hjelp av Partner Processen. Å bygge ekte relasjoner med påvirkere som har samme eller lignende publikum ved bruk av Partner Processen, er en flott måte å sørge for at kontoen din blir sett av enda flere.

Og som du allerede vet, jo flere mennesker i målgruppen din som ser ditt supermålrettede innhold, jo flere følgere og salg vil du få. Men du kan ikke bare finne en stor konto, og spørre om de kan fremheve deg eller samarbeide med deg. Du må først bygge opp kontoen for å øke sjansen for at de vil samarbeide med deg … og det kan du lære deg her ved å klikke koblingen nedenfor:

Tidsstyring og automatisering.

Når du har oversikt over hvem publikummet ditt er, og hva de ønsker å se (og når), kan du planlegge innholdet ditt på forhånd og ta i bruk systemer som vil spare deg for tid på Instagram (mens det fortsatt vokser!).

Tips #1: Opprett og arranger innholdet en uke i forveien

Hvis du samler sammen alle bildene, bildetekstene og lenkene dine på forhånd, kan du organisere de slik at vet at du har nok innhold til å kunne poste hver dag. Og du vil ikke få noen av disse “Herregud, jeg må hente barna i barnehagen, og det er tid for posting på Instagram, hvordan får jeg til dette“- øyeblikkene. Med alt innholdet samlet på forhånd, kan du bruke tips 2 og 3!

Tips #2: Bruke apper for å planlegge og legge ut innhold

Later.com

Gratis

– 2 kontoer

– 30 innlegg per måned

– Kan søke og poste innhold på nytt

Betalt

–  full tilgang

Tips #3: Be noen andre poste for deg

Det finnes ikke så mange apper der ute som poster for deg. Men du har venner ikke sant? Kanskje en niese eller nevø som elsker å være på sosiale medier. Eller en assistent hvis du er heldig? Gi dem en oversikt over alle dine planlagte innlegg, og la de kopiere og poste for deg!

Veikartet for flere tilhengere og mer omsetning. Husk, Instagrammen din er i ferd med å vokse. Du kan tvinge frem en naturlig vekst på Instagramkontoen din. 

Her er hva du må gjøre for at din skal vokse så snart som mulig:

Forstå hvordan den vokser, og hvor du er akkurat nå. Deretter kan du finne ut hvilke strategier du skal ta i bruk i din Instagram markedsføring slik at du faktisk ser resultater. Og når jeg sier resultater, snakker jeg om FLERE FØLGERE og MER SALG slik at virksomheten din vokser og du får mer frihet.

One thought on “Instagram Markedsføring fungerer ikke? – Les hvorfor og løsningen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *