PPC-Annonsering for Urmaker- og Gullsmedbutikker

PPC - Pay Per Click banner

Hvordan kan PPC-Annonser hjelpe din bedrift?

Reklame. Enhver gullsmed foretrekker å sette steiner foran å markedsføre sin virksomhet. Realiteten er imidlertid at uten reklame går du glipp av betydelige inntekter.

Den gode nyheten er at markedsføring har utviklet seg. Det er ikke lenger smått diffuse forsøk på å nå folk gjennom TV-reklame eller trykte annonser som gjelder.

Pay Per Click (PPC) er den laserfokuserte måten å målrette kunder på. Hvordan fungerer PPC-annonsering? PPC-markedsføring kan øke inntektene dine ved å heve nettstedet ditt til toppen av Googles søkeresultater. Og føre flere kunder til butikken din, både den digitale og den fysiske.

Google sign on wall - PPC

Hva er PPC-Annonser (Pay Per Click)?

PPC annonsering er en tjeneste der du betaler Google et gebyr for hvert klikk du vil at en annonse skal generere. Disse klikkene bekrefter at kundene ser annonsen din. Du betaler en pris basert på hvert klikk. Jo flere klikk du oppnår eller jo mer du betaler for disse klikkene, desto høyere vil virksomheten din vises på et internett-søk.

Se for deg gode, gamle Gule Sider. I stedet for å føre opp selskaper alfabetisk, rangerer søkemotorer bedrifter etter hvor ofte det blir søkt etter dem. De fleste kunder klikker ikke videre etter side 1. Det er derfor viktig for bedriften din å vises på den første resultatsiden – og helst på Topp 10.

PPC-annonser kan målrettes geografisk å lede lokalt publikum til virksomheten din. Hvis butikken din er i Oslo, hvordan kan det være til fordel for deg å bli sett i Mo i Rana? Med lokal PPC kan du nå ut til like mange kunder som tradisjonell reklame – men til en lavere pris. Å utvide butikkens online-virksomhet betyr at du kan nå kunder utenfor kjøreavstand til og fra butikken din.

PPC er designet for å lede kunder til nettopp din butikk. Tenk på det som å sette opp butikk i sentrum av folks bevissthet i stedet for i glemselens hjørne. Enten det gjelder e-handel eller salg i butikk, vil du øke inntektene dine ved å styrke rangeringen av nettstedet ditt.

Å KJØRE PPC-KAMPANJEN

Vi har gitt deg det grunnleggende. Nå er det på tide å lære deg alt du trenger for å kjøre en vellykket PPC-kampanje. Klar?

DEL 1: Definere målene dine

Tenk på pålitelige kunder. Hvem kommer regelmessig inn i butikken din og kjøper produktet ditt? Vi retter oss mot dem. Hva vil de søke etter og hvordan kan ordene i det søket lede dem til virksomheten din? Det kalles SEO (Search Engine Optimization). Search Engines pick up on potent keywords som skyver nettsteder til toppen av resultatsiden. Man pointing at statistics tablet with a pencil

Hvis du vil selge forlovelsesringer, må søkeordene dine appellere til dem under 40 år. Hvis du vil selge klokker, kan søkeordene dine være bredere siden markedet for klokker er større. Jo sterkere SEO-nøkkelordene dine er, desto mer effektivt blir du betalt per klikk.

Geografisk målretting lar deg kun annonsere i nærheten av virksomheten din. Velg nøkkelord som er relevante for din region. Hvis du for eksempel kobler nøkkelord til et lokalt idrettslag eller årlig lokal begivenhet, kan regional målretting øke potensielle kunder. Hvis virksomheten din er på Hawaii, vil referanser til vintervær være ineffektive.

Se for deg at du forteller om urmaker- eller gullsmedbutikken til et halvt dusin fremmede på et cocktailparty. Se så for deg at du når ut til hundre- og tusenvis av mennesker med samme budskap.

DEL 2: Finne de riktige nøkkelordene

Det er tjenester som utvider dataene på Google og andre søkemotorer for å gi deg de ordene som vekker mest interesse. Et gratis verktøy er Ubersuggest.
Ubersuggest lar deg søke etter ord etter popularitet på nettet. Dette vil hjelpe deg med å få mest mulig ut av PPC-kampanjen. Og enda bedre, Ubersuggest vil vise deg hvilke nettsteder som lenker til bestemte nøkkelord. Hvis du for eksempel bruker nøkkelordet “Lukusklokke”, vil du kunne se om et nettsted som VG lenker til det.

I dagene da TV-annonser var konge, ville du kjøpt en kostbar tid under et fotballkamp. Nå kan du gjøre det digitale tilsvaret til å invitere noen som ser gjennom butikkvinduet ditt inn i forretningen. Ubersuggest kan forenkle søkeordet ditt.

Den største fordelen med Ubersuggest er hvordan de viser kostnad per klikk for hver annonse på hvert nettsted. Er kostnad per klikk forskjellig fra betaling per klikk? Nei. Betal per klikk er en tjeneste Google tilbyr for å spore kostnad per klikk. Til slutt er kostnad per klikk hvor mye penger du bruker på annonsen din sammenlignet med hvor mange som klikker på den.

Sagt enklere: Den forteller deg hvor effektiv annonsen din er med tanke på å engasjere seerne. Og hvor mye valuta du får for pengene dine.

DEL 3: Konverteringsfrekvenser (CTRS)

Konverteringsfrekvensen måler hvor ofte PPC-klikk blir til betalende kunder. Det er nøkkelen til å forstå hvor mye du får ut av annonsekronene dine. Enhver CTRS over 7% er bra. 4 til 7% er bedre enn gjennomsnittet, noe som betyr at kronene dine blir brukt godt. 1 til 3% er OK. Alt under 1% betyr at strategien ikke fungerer.

OWUP kan hjelpe. Som et fullservicebyrå med fokus på reklame, webutvikling og sosiale medier for urmaker- og gullsmedbransjen, har OWUP utviklet velprøvde metoder for å styrke virksomheten din, samtidig som du unngår gimmicks for å drive trafikk. Du har jobbet hardt for å bygge virksomheten din. Vi vil jobbe hardt for å utvide dette den til en nettbutikk og dra nytte av det stadig voksende e-handel-universet.

Konklusjon

Med disse strategiene kan du utnytte PPC til å vinne nye kunder – både i fysisk og nettbasert butikk. Det siste året har fått fart på skiftet fra detaljhandel til e-handel. Færre er i stand til å shoppe akkurat nå, men de vil fremdeles kjøpe klokker og smykker. Det er fortsatt jubileumsgaver, gifteringer og konfirmasjonsgaver som skal kjøpes.

Virksomheten din er viktig. Gjør det lettere for kundene å finne deg.
Vi skrev dette for å hjelpe deg med å navigere i  en verden av online markedsføring for virksomheten din. CPC/PPC, SEO, CTR — Disse vilkårene virker tekniske, men i virkeligheten er de bare mer direkte versjoner av måten du alltid har markedsført virksomheten din på.

Våre metoder er velprøvde og sanne i stedet for klassifiserte forretningshemmeligheter.

Kontakt OWUP for å se hvordan vi kan hjelpe urmaker- eller gullsmedbutikken din med å vokse.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *