Taktikker for å vokse på Instagram

Alle har en Instagramkonto i dag. Tilogmed kjæledyr… Våkn opp, sjekk instagram, sitte i trafikken på vei til jobben, sjekk instagram: «haha det sitatet er morsomt», lunsj pause, sjekk instagram: «å, det er salg på H&M denne uken!» … og syklusen fortsetter …

Det er en ting jeg liker å kalle insta-våkne og insta-pause syndrom.

Ikke lat som du ikke har det. Vi gjør alle det samme her.

Du kan prøve å bekjempe det, eller du kan omfavne denne trendy appen, og bruke dens vanedannende og delbare kvaliteter til firmaets fordel med en liten ting som kalles konkurranse.

Teorien bak markedsføring for Instagram.

Hvis gjort riktig, vil konkurranser på Instagram:

  • engasjere fellesskapet ditt

  • gjøre at samfunnet vokser

  • bygge påvirkerrelasjoner

  • få følgere til å bli kunder

Hvis du allerede har en Instagram konto for bedriften din, men benytter du deg ikke av noen av disse 4 fordelene, så skal vi forklare det for deg. Du gjør det på en feil måte. Hvis du ikke har noen følgere ennå, er det nytteløst å kjøre konkurranser. Og hvis du legger ut en konkurranse på feil måte, vil du aldri få flere følgere.

For tøff? Beklager, men vi måtte si det. Men nå som du vet, kan du endre strategien din for å starte byggingen av disse relasjonene og salg gjennom Instagram. Vi skal vise deg hvordan.

Det viktigste å huske på Instagram er at det gir selv de mest fokusert personene stressanfall. Jeg mener, Instagram er laget for raske flipp med fingrene dine og lever på kort oppmerksomhetstid. Leserne bruker bare par sekunder på hvert bilde de ser, hvis de ikke tar seg tid til å “like”, og stopper bare ved innlegg som virkelig fanger oppmerksomheten deres.

Så hva gjør du?

Med Instagram som skaper 60 ganger mer engasjement enn den tidligere regjerende mesteren, Facebook. 800 millioner aktive månedlige brukere og flere og flere varemerker (selv Fortune 500-selskaper) som blir med, så er markedsføring på Instagram en stor greie …

Du har bare to sekunder til å fange oppmerksomheten til publikummet, som skal lede til at de skal lese informasjonen som kobles til firmaet eller produktet ditt. Hemmeligheten er tydelige, direkte og engasjerende innlegg. Og hvis du har konkurranser som er tydelige, direkte og engasjerende, vil de tiltrekke seg oppmerksomhet og lede i retning av det som virkelig har betydning … produktet ditt.

Gode markedsføringsresultater takket være Instagramkonkurranser

Det er to måter du kan kjøre en konkurranse på Instagram.

  1. Konkurranse for følgerne dine

  2. Konkurranse for påvirkere

Det første er bra når du vil vokse og kan bruke de følgerne du allerede har, og den andre er bra hvis du ønsker å virkelig nå ut til flere ved å hente følgere fra andre. Men uansett størrelsen på målgruppen din akkurat nå, det beste er å kjøre begge konkurransene

Konkurranse nummer 1: Bruk følgerne dine

  • Bestem hva vinneren skal få

    • Eksempel: Hvis du selger herreklær, tilby en t-skjorte med logoen din samt et gavekort på 100 kroner. Hvis varemerket ditt ikke kan sammenlignes med Urban Outfitters eller Quicksilver, så holder det ikke med en gratis t-skjorte med en-ikke-så-veldig-kjent-logo. Dette kan du overvinne ved å gi dem mye! (En annen idé: samle flere produkter i en pakke.. fyll en ryggsekk med en t-skjorte og andre produkter fra merket ditt.)

  • Ta et produktfoto

            Lag en kopi av konkurranseregler som bør inneholde:

    • Deltakerne må like bildet (følgerne deres kan se dette)

    • Kommenter ved å tagge en venn (for å spre innholdet til folk som ikke allerede ser det) ELLER legge ut sine egne bilder ved hjelp av den angitte hashtaggen.

    • Følg kontoen din (så de kan komme tilbake for mer)

    • Post bilder og retningslinjer på kontoen din

    • Legge inn et oppfølgingsbilde med litt annet innhold et par dager senere: Hvis konkurransen kjører i en uke, og det opprinnelige innlegget ble postet på mandag, legg en påminnelse «Husk å delta for å få sjansen til å vinne…» torsdag for å holde folk engasjert og klar over konkurransen.

    • Velg en vinner fra dem som svarer, og legg det ut!

Innleggene dine bør se ut omtrent slik:

Opprinnelige innlegg med:

  • Kult produktfoto

  • Informativ tekstoverlegg

  • tydelige konkurranseregler

Følge opp innlegget ditt med:

  • Forskjellige produkt-fotografier

  • Gjenta tilbudet

  • Link til det originale innlegget

Kunngjøring av vinneren med:

  • Navnet på vinneren

  • Informasjon om hvor/hvordan premien kan hentes

Konkurranse nummer 2: Bruke påvirkerpublikum

Hvis dette gjøres på en riktig måte, kan disse konkurransene bygge opp et samarbeid med dine påvirkere, med tilgang til deres publikum og det er fordeler for dine påvirkeres følgere også. Det blir er en vinn-vinn-situasjon

Fremgangsmåten er stort sett det samme for denne konkurransen, bortsett fra at du samarbeider med en annen merkevare/bedrift/person som vil øke rekkevidden din, fordi følgerne deres vil kunne se innholdet ditt også. Hvis du ikke allerede har relasjoner med påvirkere må du:

  1. Finne påvirkere.

  • Google og søk opp påvirkere relatert til din bransje. Husk at alle kommer kanskje ikke tilbake til deg, eller så vil de gjerne ha betalt, så jo mer du spør jo større sjanser har du.

  • Finn e-posten deres eller send dem en melding via Facebook, Twitter, YouTube eller blogg om de har en. La dem vite at du ønsker å samarbeide med dem:

    • Eksempel e-post: Hei Trine, jeg sjekket deg ut på Instagram og elsker arbeidet du gjør. De håndlagde øredobbene dine er nydelige! Fra en smykkedesigner til en annen; jeg vil gjerne jobbe med deg. Hva vil du si til ett samarbeid på Instagram som er til fordel for oss begge? Vi snakkes snart, Trine. Ser frem til å høre fra deg!

    • Eksempel direktemelding: Hei, jeg følger arbeidet ditt og vil gjerne samarbeide med deg! Hva med å samarbeide om en Instagramkampanje? Takk! name@email.com

    • Eksempel kommentar: Fra en designer til en annen; dette innlegget var super hjelpsomt! Jeg vil gjerne samarbeide med deg, hva med en Instagram-konkurranse? La meg vite hva du synes. name@email.com

Når du har funnet noen som ønsker å jobbe med deg og dere blir begge enige om retningslinjene for konkurransen, start med å poste!

  • Legg ut bilder som dine påvirkere kan dele, (som gjestepostere) med retningslinjer som bør inneholde:

    • Deltakerne må like bildet (fordi tilhengerne deres kan se dette)

    • Kommenter ved å tagge en venn (for å spre innhold til andre som ikke allerede ser det) ELLER legge ut sitt eget bilde ved hjelp av den angitte hashtaggen.

    • Følg kontoen din, SÅ VEL SOM dine påvirkere, (slik at de fortsetter å vise både ditt og dine påvirkeres innhold. Det er dette som gjør det til en vinn-vinn situasjon)

  • Legge inn et oppfølgingsbilde med litt annet innhold et par dager senere: Hvis konkurransen kjører i en uke og det opprinnelige innlegget ble postet på mandag, legg en påminnelse » Husk å delta for å få sjansen til å vinne…» torsdag for å holde folk engasjert og klar over konkurransen.

  • Velg en vinner fra dem som svarer og legg det ut!

Denne typen konkurransen skal omtrent slik ut:

Opprinnelige innlegg med:

  • Foto av påvirker

  • informasjon om påvirker

  • tydelige konkurranseregler

Oppfølgingsinnlegg med:

  • Foto av påvirker

  • påminnelse om konkurransen (i dette tilfellet i form av et interaktiv spørsmålet. bonuspoeng for engasjement!)

Innlegg hvor vinneren annonseres sammen med:

  • Foto av påvirker

  • personlig melding fra påvirker

  • vinnerinfo

Og der har du det. To enkle Instagram konkurranser skapt for å øke engasjement og utvikle følgergruppen din.

Husk:

  • Finn påvirkere å samarbeide med

  • Tilby noe som har verdi!

  • Legg først ut et kult bilde for å starte konkurransen

  • Skrive alle retningslinjer tydelig i kopi

    • Sørg for at deltakerne følger, liker, og tagger en venn (eller legger inn et bilde med din hashtag)

  • Post oppfølgingsbilder som påminnelser

  • Velg og post navnet på vinneren i feeder

Spare tid ved å administrere og poste innhold på Hootsuite. Etter at du har lagt det ut, får du oversikt over hvilke av dine innlegg som engasjerer mest, og hvilket tidspunkt som er best for å poste det på Iconosquare. Nå gjenstår det bare å komme deg ut og introdusere deg selv på Instagram på riktig måte. Hele Instagram-verden venter på deg, lykke til!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *