fbpx

Epostmarkedsføring: Topp 5 Tips

Introduksjon

E-postmarkedsføring har utviklet seg til å bli den mest pålitelige av markedsføringsstrategiene. Og så mye som 85 prosent av personer over 18 år benytter seg av e-post som kommunikasjonsplattform.
TV-programmene streames, og man spoler over reklamepausene. Bannerannonser når ut til underbevisstheten. Radioreklame når nisjepublikum. En godt utformet e-post er og blir den beste måten å få kundens fulle og hele oppmerksomhet på. 


Digital markedsføring smir bånd mellom kunder og virksomheten din. Det handler om å dyrke potensielle kunder ved å bygge tillit i stedet for å prøve å selge dem noe til enhver tid.

I denne artikkelen vil vi dele nyttige tips til epostmarkedsføring i form av å skrive nyhetsbrev for din urmaker- og gullsmedforretning. Hos OWUP ønsker vi at urmaker- eller gullsmedbutikker skal få mest mulig ut av markedsføringsplanen sin.


TIPS #1 – Vær personlig!

Det første tipset til en vellykket epostmarkedsføringskampanje? Vær personlig. Hva får deg til å åpne en e-post? Det er mer sannsynlig at du åpner en e-postadresse som er adressert med navnet ditt. Det personlige preget indikerer “dette er mer enn en generell masseutsendelse.”

Personalisering er nøkkelen til å få en kunde til å åpne nyhetsbrevet ditt. Men det får dem bare gjennom døren. Du må vise nok kreativitet og forståelse av emnet ditt for å holde dem engasjert. Det er der relevansen kommer inn.

Folk kjøper klokker og smykker for å vise takknemlighet og kjærlighet. Dette er gjennomtenkte gaver som både er stilfulle og praktiske. Din e-postliste består av nylige kunder, minn dem på kvaliteten på kjøpet de gjorde. De har tidligere kjøpt smykker eller klokker fra deg. Få dem til å kjenne at de gjorde et godt kjøp – og få dem så til å tenke på sitt neste kjøp. Husk alltid at du henvender deg til en ekte person. Navnet i “fra” -linjen må kommuniseres som til en nabo – ikke en målgruppe. Salgsferdighetene du har finpusset i årevis over en klokke- eller smykkedisk, vil komme til nytte her.

TIPS #2 – Kampanjer er ikke alt

Tradisjonelt sett annonserer du når noe spesielt skjer. Når du har en spesiell kampanje, sender du ut annonser. Det er fornuftig fordi du trenger å få avkastning på investeringen. Det andre tipset er at KAMPANJER IKKE ER ALT.

Hvis kunder leser 25 prosent PÅ KLOKKER i emnelinjen, vil de bare åpne den hvis de vil kjøpe en klokke. Hvis emnelinjen lyder: “HVILKEN KLOKKE GIR DEG MEST FOR PENGENE?” vil alle som eier en klokke åpne e-posten. Dette er en ypperlig mulighet for spre din egen ekspertise og fagkunnskap.

Mottakerne vil stole på deg som en autoritet i faget. Å utvide virksomheten din er det overordnede målet. Epostmarkedsføring som engasjerer gir næring til kunderelasjonene dine. Og da er sjansen stor for at du oppnår det du ønsker aller mest; nemlig at kundene knytter alle klokker og smykker til nettopp din butikk.

TIPS #3 – Optimaliser for levetidsverdi

Vårt tredje tips er å optimalisere epostmarkedsføringskampanjen din for livslang verdi. Nyhetsbrevet ditt er et såkalt mykt salg. Du bygger en rapport slik at når noen beslutter å kjøpe et smykke eller en klokke, så kommer de til butikken din.

Hvert nyhetsbrev sendt på e-post skal tilby kunden innsikt, på lik linje som du ville gjort hvis de var i butikken. Smykket eller klokken kan folk i realiteten kjøpe fra hvem som helst. Gi dem derfor lyst til å støtte DIN VIRKSOMHET. Du dyrker en kunde gjennom hele livet Og det krever tålmodighet. Dersom du sender dem e-post en gang i måneden om avtaler eller ufokuserte gimmicks bare for å bygge engasjement, vil kunden slette e-postene dine med en gang de lander i innboksen. Eller det som verre er; de avslutter abonnementet. 

Behandle derfor hver eneste abonnent som en gjest på en fest. Du ønsker å gi dem kvalitetssmykker eller -klokker. De ønsker ikke å øke salget. De kjøper kvaliteten du selger. Hvis du vil ha lojale kunder, må du også respektere dem. Teksten i nyhetsbrevet fortsetter samtalen du startet i butikken.

TIPS #4 – Spisset og ren

Du vet en ting eller to om visuell panache. Du presenterer klokke- og gullsmedforretningen din med klasse og raffinement. Markedsføring av smykker fremmer et luksuriøst produkt. Nyhetsbrevet ditt på e-post må presenteres med samme kvalitet.

Tips nummer fire: Hold e-postene dine skarpe og rene.

Velg elegante skrifttyper. Vis at du legger vekt på nyhetsbrevet. Tilpass det. Dette nyhetsbrevet er som at du sender en ambassadør fra virksomheten din for å opprettholde forholdet til kunden. E-postene dine må se aktuelle og stilige ut, ikke som om du har skrevet kopier og limet inn på et nyhetsbrev du skrev i 1990 på en Commodore 64.

En e-post skal være lett å lese og komme raskt til poenget. Å holde formateringen ren forenkler meldingen i stedet for å overvelde kunden med lange avhandlinger og bilder. Få dem til landingssiden din.

TIPS #5 – A/B-Testing

Det siste tipset er å gjennomføre A / B-testing. Dette er et teknisk begrep for Enten / Eller. Du formaterer teksten i to, litt forskjellige versjoner og spør ansatte, kolleger og pålitelige kunder hvilken type e-post de foretrekker: A eller B. Den versjonen som flest foretrekker, er den du skal sende ut. Ingenting slår et testet og godkjent format.

Når du har valgt vinneren, sjekk formateringen for å sikre at den vises riktig på mobile, stasjonære og andre enheter. Du vil ikke at lenker til nettbutikken din skal fungere på PC, men ikke mobiltelefon. Til slutt må du spore data for å se hvor mange e-poster som blir åpnet. E-postklienter som Emma og MailChimp vil gi deg data om engasjement: Hvem åpnet den, hvem leste den, hvem slettet den, hvem klikket på lenken? Disse tallene forteller deg hvilke kunder som er mest pålitelige. Data kan besørge at du får mest mulig ut av markedsføringsarbeidet ditt.

Noen siste tanker

Disse tipsene er ment for å avgrense din markedsføringsstrategi. Det siste året har redusert trafikken til fysiske butikker. Gjør derfor bedriften din kjent for tidligere kunder som har tilbrakt det siste året med å utsette de store øyeblikkene; konfirmasjonsgaver, jubileumsgaver og forlovelsesringer. Strategier innen epostmarkedsføring driver kunder til butikken din – både detaljhandel og online.

Engasjer kundene dine. Gi dem innhold som viser seg innsiktsfullt. Enten de kjøper fra deg om to måneder eller to år, sikrer en lett berøring og rutinemessig kontakt at når det er tid for dem å kjøpe, vil de kjøpe fra deg. Hvis markedsføringsstrategier som epostmarkedsføring fremdeles virker forvirrende, kan vi hjelpe.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.